Sunday, August 12, 2007

شعب حلاليف

من أجمل ما قرأت النهاردة
عن مدونة خطوة عزيزة
واقف فى الشارع مهدود وقرفان من الحر .. ومستنى تاكسي يحن عليا ويقف
مهو التاكسيات بقت بمزاجات اصلها .. السواق لو عجبو المشوار هيركبك ولو معجبوش هيشاورلك بإيده يعنى لا مليش مزاج .. حاجة تخنق ...
المهم مش ده موضوعنا .. انا عن نفسي مبحبش اركب تاكسي فى حد راكب عشان معطلش اللى راكب ومعطلش نفسي انا كمان .. الا فى الحالات الميئوس منها يعنى اكون واقف بقالى نص ساعة مستنى تاكسي مثلا..
والنهارده كان احد هذه الايام العصماء ..وقفت تاكسي راكبه واحد بدقن كده وقاعد قدام والسواق شاب كده بتاع 25 - 30 سنة بالكتير ..
والراجل عمال يكلم مع السواق ويقوله انا عملت كذا دنا لما كنت فى سنك كانت الحاجات رخيصة ومش عارف ايه .. وعمال يحكى حكايات وكان فى فى التابلوه بتاع التاكسي ما يشبه المصحف .. كل ما الراجل ابو دقن يحس ان السواق مش مركز معاه يروح حاطط ايده على المصحف اللى على التابلوه .. ويقوله " وحق المصحف ده " ده كان بيحصل كذا وكذا ومش عارف ايه
وشويه يرغى ويروح حاطط ايده على المصحف ويحلف " وحق المصحف ده " ده الناس زمان كانت بتعمل ايه وايه والسواق يقوله بلاش حلفان يا حج .. صادق من غير حلفان ..
ومفيش فايده كل شوية الراجل يحلف ويحط ايده على المصحف .. والسواق يقوله من غير حلفان يا حج .. وفين بعد بتاع 8 - 9 - 10 مرات السواق زهق .. عمال يقوله بلاش حلفان بلاش حلفان ..
راح موقف التاكسي وماسك ما كنت اعتقد انه مصحف وقاله " بص يا حج ده انجيل مش مصحف وانا اسمي مينا عبد الملاك " وحرام عليك كل الحلفان ده .. وعمال اقولك من غير حلفان من غير حلفان .. زهقتنى ..
الراجل كان مذهول وبقه مفتوح ونزل من العربية من غير ولا كلمة .. وانا كنت قاعد ورا هموت من الضحكفعلا الموقف كان كوميدى ميتقلش عليه اكتر من كده ..السواق طلع ازازة مية .. وشرب كده وهدا نفسه .. وقالى ينفع كده يا استاذ عمال يحلف يحلف ..وانا اقوله بلاش حلفان بلاش حلفان .. اعمل ايه بس ..ينفع كده .. ده نرفزنى ..
انا من غير وعى وانا بكتم ضحك قلتله لا " والمصحف ما ينفع " وطلعت منى من غير قصد فضحكت فضحك هو كمان .. وقاللى اه لو نبطل حلفان .. ونصدق بعض من غير حلفان" والعدرا كانت كل حاجة هتمشي زى الفل " وضحك ضحكة مجلجلة وقاللى شوف انا لسه بقولك ايه بس خلاص
دى بقت عادة فينا .. احنا شعب حلاليف ..وضحكنا احنا الاتنين على الكلمة الاخيرة دى ...صحيح احنا بقينا شعب حلالــيــ .... قصدى بيحب يحلف كتير ؟؟
انا عن نفسى .. وربنا مبحلف خالص !!!!!!!

3 comments:

islamz said...

عزيزتى بلانيلا .. مش عارف انا كنت متردد انى اندهلك بالاسم ده بس مش عارف اسمك ايه اللى بتحبي ينادولك بيه

اولك احيكى على اسلوبك فى مواضيعك السابقة اسلوب حلو وبجد عجبنى ..

بس ليا عندك عتاب صغير مش لما تيجي تنشري حاجة من عندى تبقي حتى تقوليلي :]
انا مبسوط انك قريتى وعجبك اللى قريتيه
واحترم جدا ما اللى عملتيه بوضع رابط المدونة اللى قريتى عليها .. بس ليه مقولتليش .. انا مش زعلان ده بس عتاب بسيط اتمنى ميزعلكيش .. وبجد انتى اسلوبك حلو اوى .. تحياتى مرة اخرى

:]

mary victor said...

العزيز islamz
نغير لك بلا نيلة يا عم و لا تزعل :)

إنت عندك حق فعلا انا كان المفروض أبعت أستأذنك بس إنت عارف لما الواحد بتعجبه حاجة و تفضل أيده تاكله عشان ينشرها على أكبر عدد من البشر فى أقل وقت و بعدين لو كنت إستنيت كان حماسى راح و أنا كان خلاص هموت و أعلق على اللى إنت كاتبه، أموت يعنى ؟ :)

بس إنت عندك حق بجد و الغلطة غلطتى حقك عليا

و ميرسى اوى على كل الكلام اللى انت قلته بحق الإسلوب

نورتنى

احساس لسه حى said...

عزيزتى
الناس الكبيرة متععوده على حاجات حرام وغلط كتير
ولازم نعزهم علشان بكره هيعزونا ناس تانين
سلام