Saturday, August 11, 2007

حاجة و لا فى الكوابيس




توفي عامل آسيوي أول من أمس في المدينة المنورة بعد لحظات من التحفظ عليه من قبل إحدى دوريات هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، عقب أن تم ضبطه وهو يزاول غسيل إحدى السيارات أثناء إقامة فريضة المغرب، لتباشر دورية الهيئة حينها التحفظ عليه والانتقال به إلى أقرب مسجد ليتمكن من أداء الفريضة، غير أن أحد أعضاء الهيئة وبعد ترجله من الدورية لاحظ عدم تجاوب العامل ليتم نقله إلى أقرب مستوصف حيث أجريت له بعض الإسعافات الأولية أملا في استجابته ليتبين حينها أنه قد فارق الحياة.وأوضح بيان فرع هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر بالمدينة المنورة أن وفاة العامل كانت طبيعية وفق تقرير الطبيب المعاين للحالة في مستشفى أحد. في حين تولت الجهات المختصة إكمال الإجراءات المرتبطة بوفاة العامل، وفقا للخبر الذي نشرته صحيفة "الوطن السعودية" اليوم الجمعة وأعده الصحافي علي العمري.

ممكن دة يكون بيحصل دلوقتى؟
مش متخيلة المنظر بصراحة. أبقى ماشية فى الشارع ألاقى البوليس جاى يقبض عليا عشان دة ميعاد الصلاة. إذا كان ربنا نفسه سابنى حرة أصلى و لا ما أصليش! هو ماكنش قادر ياخدنى فى اللحظة دى؟ أكيد كان. بس اللى حصل إنه سابنى ماشية فى الشارع.
مش متخيلة الناس دى بتفكر إزاى بصراحة. الموضوع بيفكرنى أوى براوية 1984 بتاعة جورج أورويل. الرواية دى وقت ما قريتها قلت ايه الكابوس دة، ماكنتش أعرف إن الكابوس دة موجود فى مكان ما على الكرة الأرضية. لتباشر دورية الهيئة التحفظ عليه و الإنتقال به إلى أقرب مسجد ليتمكن من آداء الفريضة. متخيلة المشهد كالتالى
:

نهار خارجى، الراجل حاطط جنبه جردل و سفنجة و ماسك خرطوم المية، بيوطى يحط السفنجة فى الجردل و يعصرها و يقوم يلفها فى دواير على العربية، يمكن عشان يسلى نفسه كان بيعمل ساعات دواير و ساعات زجازيج، ممكن يكون كان ساعتها بيدندن فى دماغه بأغنية بتفكره بذكرياته فى بلاده، ممكن كان بيفتكر مراته و العيال و المصاريف، ممكن حتى كان بيفكر يتعشى أيه و هيشوف أيه فى التليفزيون قبل ما ينام، كان فيه ماضى و كان فيه حاضر و كان قدامه مستقبل إنتهى بحضور حراس الفضيلة الى نزلوا من العربية الفان المقفلة و قالوا له:
إنت يا معفن بتعمل أيه هنا؟ مش سامع إنه وقت الصلاة؟ إنت بتستهبل ياض؟ حطوا الكلابشات فى إيديه. يلا ع البوكس. إحنا هنخليك تصلى يا ابن الجزمة.

مش متخيلة مثلا إزاى كانوا هيخلوه يتوضى، يا ترى قبل ما يدوه بالقفا و لا بعدها. إزاى كانوا هيخلوه يسجد، يا ترى هيدوه شلوط يخليه يسجد غصب عنه.

مش متخيلة إزاى هما مش حاسين إنهم بيهينوا ربنا
مش متخيلة الرعب اللى حس بيه الراجل لدرجة إنه مات

آه مات
مات من الخوف
مات من الخوف عشان الهيئة قبضت عليه
مات من الخوف عشان الهيئة قبضت عليه عشان ماراحش يصلى
مات من الخوف عشان الهيئة قبضت عليه عشان ماراحش يصلى عشان هما فاكرين نفسهم نواب الله على الأرض

الخبر هنا على فكرة

1 comment:

Unknown said...

وأوضح بيان فرع هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر بالمدينة المنورة أن وفاة العامل كانت طبيعية وفق تقرير الطبيب المعاين للحالة في مستشفى أحد.

=========================

يا عينك يا جبايرك!!! شوفي البجاحة
والله الغنم دول يستاهلوا كل اللي بيجرا لهم طول ما هم ساكتين علي القهر والذل ده

مافيش راجل في مملكة التخلف دي في وش أمه نقطة دم يضربهم بالجزمه؟