Wednesday, August 01, 2007

سخافة

يظهر من فضاء السايبر ليقول هاى
تنظر فى بروفايله تجد جملة دالة على شىء معين، رغم الأخطاء الإملائية فى جملة هى أساسا عربية فتقرر الرد
هاى
يمر بعض الوقت
يمر بعض الوقت مرة أخرى
يمر الكثير من الوقت
يمر الكثير من الوقت مرة اخرى
هو: اسف اصلى رحت اخد دش اصل الجو حر
تبدأ هى تحس إن البنى آدم دة مش هيعمر معاها فتقوم برد فى ظاهره التنكيت و فى باطنه الرذالة
هى: على الله بعد الجملة دى ماتقومش تفطر
هو "و قد تصاعدت سخافته" ماينفعش شاى؟
هى " ضحكة صفرا "
ما يهون عليها السخف صوت فيروز " و واضح انك ناسينى و مش محتاج تواسينى مش بقصدك تأذينى و إشتقت إلك"
هو: انا يا ستى اسمى ميخائيل و بينادونى اشرف
هى: "من باب الرد و خلاص" و ايه العلاقة؟
" إشتقت إلك إشتقت إلى بعرف مش راح بتقلى طيب أنا عم قل لك إشتقت إلك إشتقت إلك إشتقت إلك"
هو: أصل عندنا فى المسيحية حاجة اسمها معمودية و لازم نتسمى على إسم حد من القديسين و أنا أهلى كان نفسهم يسمونى أشرف فسمونى ميخائيل و بينادونى أشرف.
هى "بسماجة" : طيب ما كانوا سموك ميخائيل و نادوك ميخائيل او سموك مايكل بالمرة، ما مايكل يعنى ميخائيل؟
هو "بإندهاش" : و أنتى عرفتى منين؟ شكلك بتعرفى إنجليزى كويس.
أرادت أن تقول له إن الأمر لا علاقة له بالإنجليزى و لكنها إستخسرت فيه المعلومة.
فيروز الآن تشكو خجلها "يا خجلة عينيا لو يعرفوا فيا... لومك مش عليا لومك ع القمر"
هو: انتى بتشتغلى أيه؟
هى "و أصابعها تتحرك تلقائيا ناحية ايقونة الإيجنور" : مدرسة انجليزى.
ماذا سيكون رد شخص بهذه السماجة؟ ايوة، بالظبط
هو: و بتدى دروس كتير على كدة يا ميس؟
" حلفتنى إمى ما حاكى حدا... قالت لى يا إمى إياكى العدا.. إنت مش حدا و لا إنت العدا"
هى: و إنت بتشتغل أيه بأة؟
هو: مدرب جيم.
و هنا أصدر عقلها الأمر لأصابعها بالتوجه لأيقونة الإيجنور المنجية من المهالك.

4 comments:

Doba said...

على فكرة مدونتك جميلة قوى وتستحق المتابعة عن قرب

عجبتنى قوى عزيزتى -- حبى نفسك شوية وبتاعت جوجل - الا صحيح مينفعشى يبقى العالم جوجل - خلتينى نفسى اولع فى الشغل عندى

تحياتى يا افندم
تعالى خدى التاج وجاوبى عليه علشان نتعرف اكتر

سلاموز -- هبة

Mada said...

صباح الخير
أنا قريت تعليق ليكي عند بريد وعجبني فقلت أشوف المدونه بتاعتك وكان ده أول مقال وقبل ما أبدأ في قرأه الباقي حبيت بس أبدي أعجابي
بجد أسلوب ممتاز وأحساس جيد رغم طبعا حاله الزهق الواضحه بس أنا دايما بيلح عليا سؤال لما أقرأ حاله زي دي هل ياترى ده موقف فعلي حصل ولا من الخيال بناء على حاجه معينه شدتك خليتك تكتبيه
أسف للإطاله وأوعدك أني هقرأ كل البوستات الموجوده وأكيد هسيب تعليق تاني

شكرا

mary victor said...

أيه دة؟ تعليقات؟ تعليقات فى بلوجى؟ هزلت
بصوا يا جماعة انا لسة شايفة التعليقات دى النهاردة و انا اصلا محدثة بلوج فلو انتم كاتبين التعليقات دى من زمان و انا مانزلتهاش سامحونى عشان الواحد لسة مش دايس فى الموضوع دة

doba
ميرسى اوى يا فندم، انا مدونتى جميلة؟ انا بتكسف ادى اللينك لحد حتى هههههه

إحساسك ناحية شغلك بعد مقال جوجل دى الحالة الطبيعية المصاحبة لقرأة الموضوع دة زى ما تقولى كدة آثاره الجانبية

بالنسبة لموضوع التاج، تقولى لى تكرهى ايه فى حياتك اقول لك التاجات دى
و عموما المدون بيتعرف عنه حاجات من المعلومات اللى بتبقى متضمنة فى كتاباته

mary victor said...

mada

ميرسى يا فندم اوى على الكومنت بتاعك

اه دة موقف حصل فعلا لأن عبقريتى ماوصلتش لسة لمرحلة الخيال دى ههههههه

على فكرة حاولت ادخل البلوج بتاعك بس ماعرفتش

و فى انتظار زيارتك مرة تانية
بلا نيلة.. البيت بيتك