Friday, July 18, 2008

ثلثا الرجال المصريين يتحرشون بالنساء

اقرا الخبر دة الأول و بعدين نتكلم

عن مصراوى

استطلاع: ثلثا الرجال المصريين يتحرشون بالنساء 7/17/2008

القاهرة (رويترز) - أشار استطلاع يوم الخميس الى أن ثلثي الرجال المصريين يقرون بأنهم تحرشوا بنساء في أكبر الدول العربية من حيث تعداد السكان وان اغلبهم يقولون ان النساء يتحملن مسؤولية تعرضهن للتحرش.

وتتضمن أشكال التحرش التي وردت في الاستطلاع اللمس او التحديق اوترديد عبارات خادشة أو الكشف عن الاعضاء التناسلية أمام النساء.

وقال التقرير الذي أعده المركز المصري لحقوق المرأة ان التحرش الجنسي " أصبح مشكلة حقيقية تعاني منها النساء في المجتمع المصري بصفة عامة وبشكل يومي".

وتشكو النساء المصريات والسائحات الزائرات لمصر عادة من تعرضهن لمضايقات وتحرشات في الشوارع المصرية بالرغم من الطبيعة المحافظة للمجتمع المصري المسلم التقليدي.

وقال الاستطلاع ان هذا السلوك قد يكون له اثاره الضارة على السياحة وهي أحد أهم مصادر الدخل القومي المصري حيث تفيد 98 في المئة من السائحات الاجنبيات انهن تعرضن للتحرش في مصر.

وشمل الاستطلاع أكثر من ألفي رجل وامرأة مصريين و109 امرأة أجنبية قالوا ان الغالبية العظمى من المصريين يعتقدون أن التحرش الجنسي بالنساء في تزايد مستمر في مصر بسبب الاوضاع الاقتصادية وقلة الوعي وغياب القيم الدينية.

وأضاف الاستطلاع أن 62 في المئة من الرجال المصريين قالوا أنهم تحرشوا بنساء بينما قالت 83 في المئة من النساء المشاركات في الاستطلاع انهن تعرضن لتحرش جنسي. وقالت نحو نصف النساء المشاركات في الاستطلاع انهن يتعرضن للتحرش بصورة يومية.

ومن بين 83 في المئة يتعرضن للتحرش لجأ 2.4 في المئة فقط منهن لابلاغ الشرطة. وقالت أغلبهن انهن يعتقدن ان لا أحد يستطيع المساعدة في ذلك الشأن. بينما خشيت بعضهن من أن الابلاغ عن التحرش قد يضر بسمعتهن.

وقال الاستطلاع ان الغالبية العظمى من النساء لم يفعلن أي شيء عند تعرضهن للتحرش. وأضاف انه "بالنسبة الى ضحية التحرش اوضحت نتائج الدراسة ان الغالبية العظمى من النساء لن يفعلن شيئا ازاء تعرضهن للتحرش مما يعد من اكثر المعوقات صعوبة امام جهود الحد من ممارسة التحرش الجنسي وهو ما يصطلح عليه بالسكوت او التعتيم على التحرش الجنسي."

وألقي 53 في المئة من الرجال المشاركين في الاستطلاع باللوم على المرأة وقالوا ان النساء يرتدين ملابس غير محتشمة. ووافقت بعض النساء على ذلك.

وقال الاستطلاع ان أغلب المشاركين في الاستطلاع "يوافقون على الرأي القائل بأن البنات التي تلبس ضيق تستحق أن تتعرض للتحرش". كما قال أغلبهم ان المرأة يجب أن تكون في منزلها بحلول الثامنة مساء.

وقال الاستطلاع ان أغلب النساء المصريات اللائي تعرضن للتحرش من قبل قلن انهن كن يرتدين ملابس محتشمة وأغلبهن كن يرتدين الحجاب. وقلن ان التحرشات تقع في الشوارع ووسائل المواصلات العامة والمناطق السياحية والمؤسسات التعليمية الاجنبية.

اللى لفت انتباهى و خلانى اكتب عن الموضوع مش المقال نفسه و لكن التعليقات اللى عليه، يعنى خد عندك على سبيل المثال

السائحات ألى بيقولوا أنهم بيتعرضوا للتحرش دول جاين مصر أصلا علشان كده.
الكثير و الكثير من السائحات الأجانب خاصة الروسيات يأتون إلى مصر بغرض ممارسة الجنس مع المصريين و قد شاهدت ذلك بعين رأسي فى الغردقة حيث قامت إحداي الفتيات الروسيات بإغواء و إغراء صديق لي حيث كنا نقضي الأجازة معا فى أحدي المنتجعات الكبري فى الغردقة و تعرف على هذه الفتاة على حمام السباحة و فى إحدي المرات كنا فى الديسكو و وقابلها هنا و دعته لقضاء الليلة معها فى غرفتها و لأنه شاب بايظ حبتين و متعود على المواضيع دي وافق على الدعوة و الباقي مفهوم ...
و للعلم أغلب البلاغات عن تحرشات جنسية للأجانب تتم بشكل كيدي حيث إن إحدي هؤلاء البنات الأجانب إما تكون طلبت من الشاب أن يمارس الجنس معها و هو رفض فأدعت أنه قام بالتحرش بها و بملامستها لأنها تعلم جيدا ما سيحدث له بعد البلاغ أو أنهما قد مارسا الجنس معا بالفعل و رفض الشاب تكرار الأمر أو أنها علمت أنه فعل الأمر مع أخري و أثار ذلك غضبها، فالسائحات الأجانب و أيضا بعض الأجانب الذين يعملون فى مجال السياحة فى مصر يبحثون عن الجنس مع الرجال المصرين.

للعلم أنا لا أبالغ بل هذه هي الحقيقة و الواقع

واقع مين يابو واقع؟؟

دة اصلا الواحد منكم بيبقى هيموت على واحدة خواجاية

خلاص بقدرة قادر بقوا الخواجات بيتحرشوا بشباب مصر الصناديد ننوس عين امه و هو اللى فى خجل العذارى؟

الحقيقة الموضوع وسع منك اوى

الولاد دلوقتى بقت بتتراهن على لون الاندر وير بتاع البنت وبنوع وماركته ولون السنتيانه من كتر ما الملابس الداخليه بتاعه البنات واضحه ولو اى واحد دقق يقدر يعرف لون الاندر وير وحماله الصدر بتاعه البنات . لما بنت تلبس بنطلون جينز ضيق ومفيش حاجه ستر المنظر بيبقى خادش للحياء

دة بأة نموذج لشباب مصر التقى المتدين. الغلطة مش غلطة الولاد اللى بتفكر فى نوع الملابس الداخلية بتاعة البنات. توء عيب ازعل كدة. الغلطة اكيد غلطة البنات عشان هما بيلبسوا بنطلونات جينز و بيخدشوا حياء الولاد المتربية المكسوفة. نعمل ايه لحياء الولاد المخدوش دلوقتى، هه؟ نضمده ازاى؟ دة خدش يا جماعة مش اى حاجة. و حياء الولد زى عود الكبريت.

اما بالنسبه للاخت الى بتقول العبايه والاحترام انا شفت بعينى واحده لابسه عبايه وجوانتى فى ايديها بتتعرف على واد فى اتوبيس سياحى وبتاخد رقم موبايله
بنات مستفزين بجد

سورى يعنى بس و إنت مال اهلك؟

اساسا معظم تلك العمليات"التحرش"تكون بمزاج النساء..يعني حينما تدخل الجامعه البنات النائمين في احضان الرجال هل هذا غصب؟؟

البنات النائمات في أحضان الرجال على الكرونيش والبلاجات وغيرها هل هو بالغصب؟؟

هو الأخ عايش فين؟

فين دول البنات النائمات فى احضان الرجال على "الكرونيش"؟

الحقيقة الحاجة الوحيدة حاليا اللى البنات بتنام فى احضانها على "الكرونيش" هى حلل المحشى.

الاستطلاعات دى من مراكز استطلاع امريكيه واوروبيه مقصود من الاستطلاعات دى انهم يبينوا ان البنت والست فى مصر بتتعرض للاضطهاد وان البنت او الست فى مصر لا تشعر بالامان وطبعا التقارير دى بتوصل للحكومات الاجنبيه والامريكيه ومصر بتصنف على انها دوله متشدده وان البنت فى مصر مبتعرفش تمشى فى الشارع (ياعينى) ده بفكرنى بتقارير مماثله ضد افغنستان وايران والسعوديه وكلها نفس الكلام تقريبا اضطهاد البنات وان المجتمع مجتمع ذكورى وان البنت غير امنه

البنت غير آمنة؟ خسئوا و ثكلتهم امهاتهم.

دة اللى ناقص و الله.

آل غير آمنة آل.

بالعكس مصر دولة آمنة جدا للمرأة خاصة بعد ما حذت حذو شقيقاتها افغانستان و ايران و ستهم كلهم السعودية. إنما هى حملة صليبية صهيونية على ديار الإسلام.

ثم تتدخل المنظمات الدوليه لمنح البنات صلاحيات اكبر وحريات اكبر واكبر زى ما بيحصل دلوقتى فى السعوديه
عاوزين يوصلوا ان البنت فى الدول العربيه مش عارفه تعيش ومش عارفه تاخد حقوقها وانها بتتعامل درجه تانيه
والمجلس القومى للمراءه يجتمع مع المنظمات الدوليه ويبدءوا وضع خطه لتثقيف البنات وتعليم البنات
نفس الى كان بيحصل ايام قاسم امين وصفيه زغلول
نفس الاسطوانه ونفس الكلام عاوزين يوصلوا اتخريب وتتدمير المجتمعات العربيه ومنح البنت حريه اكبر
نفسى البنات فى مصر والدول العربيه يفكروا شويه لو فكروا شويه يعرفوا انهم غلطانين

معلش يا خويا هدى نفسك و النعمة لا يطق لك عرق و عيالك عايزينك

بس يفكروا ايه بس؟ البنات ناقصات عقل و دين.

انتو ان شاء الله لما تمسكوا الحكم ابقوا فكروا بالنيابة عننا كلنا و قعدوا البنات فى بيوتها و بلاها تعليم و شغل.

اومال نسيب مجتمعنا المتحضر الرائع دة فى ايد الغرب المتآمر يخربه؟


حل مؤقت بس هايجيب من الاخر ..البنات تتهد وتقعد في بيوتهم , ساعتها بس الشباب هايلاقوا شغل وهايتنيلوا يتجوزوا, وبالتالي هاتقل حوادث الاغتصاب والتحرش والخرى ده

وبالنسبه للبنات اللي بيسرفوا على نفسهم , يتعملهم برنامج زي بتاع المعاشات يوفرهم اللي هما عايزينه, او يبقى برنامج قايم عالصناعات المنزليه ( زي اللي بيتعمل في الصين لتحسين دخل الاسره)


الله يخرب بيت قاسم امين
المشكله انه كان شاااااااااااذ جنسيا,,, وكان نفسه يطلع بنت وهو طفل,,,,, وللاسف احنا نسمع كلام واحد لامؤاخده زي ده

ههههههههههههههه جدع يا واد جبت التايهة يا لئيم

شوفتوا ايه اسباب التحرش؟ قاسم امين اصله كان و لا مؤاخذة و احنا سمعنا كلامه هههههههههههههههههههه. الله يحظك يا راجل.


اشربوا يا بنات ويا ستات نفعتكم دلوقتى الحريه وتقليد الغرب فى حاجه؟ شوفتم اخر الى يقلد الغرب ويجرى وراء الافكار الغريبه دى الى بيحصل من تحرشات ومعاكسات ده نتيجه افكار قاسم امين وصفيه زغلول وافكار تحرير البنات اشربوا يا بنات وسيزداد معدل التحرش والمعاكسات طالما رديتم تقلدوا الغرب فى اللبس والمعامله وكل بنت اصبح لديها بوى فريند زى الغرب اشربوا يا بنات ودوقوا الذل طالما ان ان الستات عاوزه تتساوا بالرجل اشربوا اكتر واكتر يا بنات صدقونى بكره برضاكم او غصب عنكم سوف ترجعوا لبيتكم بعد ان اثبتت كل الدراسات الغربيه ان عمل المراءه وتعليم البنات افسد الغرب كبار كتاب امريكا واوربا اعترفوا ان عمل المراءه وتعليم البنات دمر امريكا والغرب وان المساواه بين الرجل والمراءه مصيبه
اشربوا يا بنات ولسه

يا عم مش لما تعرف تكتب "المرأة" صح تبقى تتكلم؟

شوفتوا؟ كبااااااااااااااااااااااار كتاب امريكا و اوروبا اعترفوا ان عمل "المراءه" و تعليم البنات دمر امريكا و الغرب

فعلا

انا سمعت انهم فى نيويورك بيقفوا فى طوابير العيش من بعد صلاة الفجر

و كمان فى هولندا بطلوا ياكلوا لحمة عشان غليت

و فى فرنسا مش لاقيين تمن البنزين

و اصلا الغرب عبارة عن مجموعة دول متخلفة لا بتفكر لا فى علم و لا بطيخ و كل همها يدخلوا الحمام بالرجل اليمين و لا الشمال و المونوكير حرام و لا حلال

الحقيقة اوروبا و امريكا صعبانين عليا اوى يا جماعة بفكر نلم لهم معونات على ما قسم ، شوية قمح على شوية زيت و اهى نواية تسند الزير. اهم يغلطوا و احنا نصلح وراهم.

14 comments:

مصطفى فتحي said...

قريت اغلب موضوعات مدونتك
اولا وقبل كل شئ عجبني جدا تفكيرك الجميل وعدم نظرتك السطحية للامور
هتشوفيني كتير هنا ان شاء الله
تقبلي تحياتي واحترامي

شيماء الجمال said...

كلام جميل جدا ً و مواضيع جميلة إن شاء الله هدخلك كتير

أحمد أبو القاسم said...

أسلوبك في الكتابة مختلف
لكن هو ساخر زيادة عن اللزوم
السخرية مطلوبة
لكن في حدود
لان واضح انك لما بتتكلمي جد
عندك افكار ممتازة
أنا أول مرة أدخل هنا
وهتابع موضوعاتك باستمرار
لان أنا مقتنع تماما بأن الحوار مطلوب
وأنا بصراحة بيستهويني الحوار الصعب
وانتى الحوار معاكي ممكن يكون صعب
لانك شخصية ساخرة
ناقدة
لاذعة
بس أفكارك جيدة
لانها على الاقل مش هجومية على طول الخط

وبالنسبة لموضوعك
فعينة الردود اللى اوردتيها
وعلقتي عليها
غالبيتها سطحية ومتعصبة
وبتقطر جهلاً
ومش بتعبر طبعا عن كل وجهات النظر
وموضوع التحرش ده مسئولية مشتركة
محدش يقدر يختلف في إن الراجل والست مشتركين في المسئولية ويتحملوا الخطأ معاً
وعلشان اثبت لكي
ادخلي هنا
http://www.facebook.com/group.php?gid=20112551897
ده عنوان حمله
حملة إحترم نفسك
لسه فيكي رجالة يامصر
اللي مشترك فيها كل الناس اللى علقت عندك هنا
ومشترك فيها وبيدعمها كتير من الشباب
والبنات

تحياتي

Rain_Drops said...

على فكرة مسألة السائحات دي ماوسعتش من الواد قوي ، دي حصلت مع واحد صاحبي و مع روسية برضو و الواد فلت بمعجزة ، لو تحبي أبعتلك الصور ؟
;)

محمد حمدي said...

انا كمان اول مره ادخل عندك
بس اكيد اكيد مش المره الاخيره
موضوعاتك جميله وايدك دايما فى عش الدبابير مش بتخرج منه .. وده رائع .. يكفى انك تعرفى ان فى عدد كبير من قراء اخر بوست ليا خاف يكتب تعليقه على الملاء علشان محدش من السلفيين ينط عليه فى مدونته ويحول حياته لجحيم

اخيرا : ياريت لو ينفع نتواصل شخصيا من خلال الايميل .. عشان الواحد نادرا ما بيلاقى شخصيات زيك
mohamedhamdyonline@gmail.com
ياريت تراسلينى على الايميل الى كتبته ده لو تحبى طبعا

تحياتى

The Alien said...

إزيك عاملة إيه؟ .. أتمني تكوني بخير
بقالي كتير مجتش هنا ومكنتش أعرف إنك رجعتي تكتبي تاني .. مبسوط برجوعك

أنا كمان اللي بيشدني التعليقات أكتر من الموضوع نفسه
لما بقرا التعليقات بعرف إنه مفيش أمل ف البلد دي
إ؛نا محترفين في تصدير مشاكلنا للاخر
أنا اللي بعاكس بس المشكلة ف البنت!!! طب تيجي إزاي؟
دايما الولد هو اللي عنده المشكلة ومع ذلك بيصر إنه برئ إن البنات هما اللي بيغووه .. لأ وكمان البنات هما اللي عايزين دا ومبسوطين بيه!!!
ويوم ما نفكر ف حلول نفكر في حلول عند البنات
يعني المشكلة مشكلة الرجالة وعايزين يحلوها عند البنات

تحياتي

Rain_Drops said...

الولد اللي بيقول إنه بيعاكس و المشكلة في البنت دا بيبقى بيستعبط يابني ، حاجة كدا زي قالو للحرامي احلف ، قال يعني هو بيعاكسها تأديبا ليها و خدمة للأخلاق العامة، الولد المحترم و المتربي مش بيعاكس ، اللي مش محترم مش هتفرق معاه بقى هي مؤدبة ولا مش مؤدبة ، دي حاجة بالعقل يعني

mary victor said...

مصطفى فتحى
انا كمان قضيت ساعتين ممتعين عندك جبت مدونتك من اولها لأخرها
كويس ان الواحد يلاقى حد لسة بيفكر و بيتأمل و مش متسستم
اكيد احب اشوفك كتير :)
و انت كمان هتشوفنى كتير

mary victor said...

شيماء الجمال
ممتع دايما ان الواحد يتعرف على ناس جديدة
ميرسى يا فندم على الكلام الجميل
انا خلاص حطيتك على الريدر عندى :)

mary victor said...

احمد ابو القاسم
السخرية سلاحى للرد على اللامنطق
المنطق يترد عليه بمنطق
لكن اللامنطق مايتردش عليه غير بكدة
و هعتبر باقى كلامك مجاملة و اقولك ميرسى :)
و اختلف معاك ان التحرش مسئولية مشتركة
التحرش مسئولية المتحرش مش المتحرش بيها
لما اكون فى بيتى و تيجى تسرقنى تبقى غلطتك مش غلطتى
مش انا اللى استفزيتك تيجى تسرقنى
و لا انت ضحية
انا الضحية
واجب المتجمع انه يحمينى مش يرمينى بالحجارة
واجب الشرطة انها تعاقبك مش تسرقنى معاك

mary victor said...

rain drops
الموضوع كدة هيبقى مناظر مش قصة :)
و عجبتنى اوى جملتك دى
"الولد اللي بيقول إنه بيعاكس و المشكلة في البنت دا بيبقى بيستعبط يابني ، حاجة كدا زي قالو للحرامي احلف ، قال يعني هو بيعاكسها تأديبا ليها و خدمة للأخلاق العامة"

mary victor said...

mohamed hamdy
متابعاك انا من زمان اوى بس مش بعلق لكن حقيقى معجبة بأفكارك و مدونتك و الروايتين اللى نزلتهم
عليها
-----------------
يكفى انك تعرفى ان فى عدد كبير من قراء اخر بوست ليا خاف يكتب تعليقه على الملاء علشان محدش من السلفيين ينط عليه فى مدونته ويحول حياته لجحيم
---------------------
الحقيقة العالم دى حولت حياتنا لجحيم فى العالم الواقعى ، هربنا منهم للعالم الإفتراضى ماسابوناش فى حالنا
انا برضه فضلت فترة مش قادرة اقول اللى فى نفسى هربا من القرف بتاعهم لغاية ما فى يوم قلت لاء بأة مابدهاش
الناس دى محتاجة اللى يقف لهم و يرد عليهم
و مش هيحجروا علينا حتى فى المساحة الشخصية الصغيرة اوى اللى اتاحهالنا عمو جوجل

اللى عايز ينط منهم فى المدونة ينط. انا بتعامل بمنتهى الديكتاتورية مع النوعيات دى و لا اخشى الإتهام بإنى بأهرب من المواجهة لأن ببساطة هما نوع من البنى آدمين الكوبى بيست ماعندهمش اى فكر او رأى خاص بيهم و بالتالى معنديش ليهم رد

mary victor said...

the alien
انا كمان لما بقرا التعليقات دى بعرف ان مفيش امل فى البلد دى
---------
أنا اللي بعاكس بس المشكلة ف البنت!!! طب تيجي إزاي؟
-----------
الأوكس لما تلاقى بنات تقول كدة، و مش بس فى المعاكسة يعنى مثلا اتفرج على اى برنامج بيناقش مشاكل الجواز منهم برنامج متخلف بييجى على قناة الحياة بتقدمه المذيعة البريونية دعاء عامر مع دكتور علم نفس مش عارفة واخد شهادته من جامعة زيمبابوى و لا ايه
اى مشكلة عنده سببها الست
جوزها اتجوز عليها؟
هى السبب
جوزها مش بيتعامل معاها كويس؟
هى السبب
فيه حالة خرس زوجى؟
هى السبب
جوزها جاله كساح؟
هى برضه السبب
الأعجب بأة تلاقى ستات تتصل تعلق على ستات تانيين اتصلوا قبل كدة و يقولوا برضه ان الستات هما السبب
كأن الرجل مفعول به على طول الخط و الست هى السبب فى كل حاجة فى الدنيا

Anonymous said...

عزيزتي
موضوع المعاكسات و التحرشات موجوده و حدث و لا حرج حتي الاتوبيس المكيف بقه مسخره متحركه يعني بجوز جنيهات يقدروا يعملوا اللي هما عايزينه و لو حد من بقيه الركاب فتح بقه حيتشتم شوفتي يعني الشاب من دول يكون غلطان و بجح و بيشتم كمان

في الكافييه اللي في الهول بتاع الهيلتون سائحات عرب ياما منقبات و تلاقي الدخان طالع من تحت النقاب طب لابساه ليه بسلامتك؟مناظر غريبه بجد

شوفي المسؤليه بخصوص السائحات بتقع علي الاتنين يعني لو هي فعلا عايزه جنس مع شاب مصري مفروض هو مايديهاش الفرصه لكده لكن للاسف هو بيشجعها و الله اعلم فيها ايه مايمكن تكون ماليانه امراض و بلاوي سودا و تيجي تعديه و بعد كده يتجوز و الكوميدي واحد زي ده بيطلب واحده خام شوفتي الكوميديا؟
موضوعك في الجون ياجميله تحياتي ليكي