Tuesday, October 30, 2007

مش مبسوطة

مخنوقة اوى و قرفانة و مضايقة
عارف الشعور دة لما تحس ان مفيش حاجة واحدة توحد ربنا كويسة فى حياتك؟
و يقعد الناس يقولوا لك احمد ربنا انت بتشتغل غيرك مش لاقى شغل
احمد ربنا انت بتتكلم و جسمك صحيح و مش عيان غيرك بيعانوا
احمد ربنا اهلك عايشين
احمد ربنا ليك سقف
اوكى حامدة ربنا، يمكن مش من القلب يعنى لأن لو من القلب كان زمانى مبسوطة بس دة كلام لازم اقوله باللسان
بس حاسة ان مفيش تقدم فى حياتى
عندى خمسة و عشرين سنة و اشتغلت فى اربع خمس مدارس و ماستمرتش فى واحدة فيهم لأسباب متعددة و المدرسة اللى فيها دلوقتى راهبات و ماتعرفش شغل الراهبات عامل ازاى غير لو اشتغلت معاهم
قرف قرف قرف إلى أقصى درجة
شغل مستمر بلا إنقطاع على عدد عيال كبير و عايزين منك أقصى درجات الإهتمام و لا كأنك بتشتغل فى انترناشونال سكول و بتقبض بالدولار
قواعد و قوانين و قوانين و قواعد و لا كأنك تلميذ عندهم فى المدرسة
حرقة دم و تدخل مستمر من اولياء الأمور فى الكبيرة و الصغيرة لدرجة ان بيبقى على لسانى اقول للواحدة فيهم ما تتفضلى معانا فى الفصل
و بعد كل دة
بعد كل دة بأة
مرتب بصرف عليه عشان اكمل الشهر
و فقدت قدرتى القديمة و شجاعتى على إنى أمشى لما المكان مايعجبنيش رغم انه اغبى و اسخف مكان اشتغلت فيه
بقول مادام كله مش عاجبه الوضع و قاعد اشمعنى انا اللى همشى
انا عارفة انى لو مشيت هلاقى شغل فى مدارس احسن فى المستوى و المرتب بس بقيت مترددة فى اتخاذ القرار و زهقت من التنطيط و نفسى ابقى قديمة فى مكان
مش على طول بيجربونى و بيشوفونى
و اللى اوكس من اللى فات بأة يا اخويا عريس شفته امبارح
عارفين نوع الناس دة اللى عايز يتباس و يتحط على جنب؟
هو من النوع دة بس لو قدرت تبوسه اصلا
انا مش بتاعة شوفان عرسان و الهجص دة، انا اهو خمسة و عشرين سنة بس اول مرة اروح اتفرج على عريس، انا كل اللى اتقدمولى كنت اعرفهم معرفة مسبقة ، شايفاك بلاش الحركات دى
المهم قاعدة مع البت مرات عمى، اصلها اكبر منى بخمس سنين
قالت لى ان صاحبتها ليها جوز ليه زميل عنده 30 سنة و بيدور على عروسة و اها عايزة تقول لى من شهر و خايفة منى و ماما مكتئبة و تعالى نتفرج مش خسرانين حاجة طب شوفيه و قولى لاء الخ المعزوفة المصرية العتيقة
معاه ايه يا عمتى رشا؟
بكالريوس تجارة
كام سنة يا حاجة
30
قلت لها طيب عشان ماما بس انا رايحة جبران خواطر و مش موافقة عشان نبقى واضحين مع بعض بس
اوكى
الميعاد امتى يا اخويا؟
الساعة 2 الضهر
و ربما يقول قائل و من امتى يا كوفى بتنزلى الضهر تقابلى حد؟ اقول للقائل مجبر اخاك يا قائل يا خويا، قالوا لى شغله الساعة اربعة
فين الميعاد؟
فى الكنيسة
طيب يلا يلا
و بس قلعت لك النضارة و ضربت اللينسز و فرشتين اكديه و فرشتين اكديه
و ربما يقول قائل و لما انتى مش موافقة يا كوفى بتحطى فرش ليه و لينسز و بتاع؟ اقول للقائل لأن دة منظرى قدام عامة الشعب يا قائل و مايرضيكش برضه اختك تترفض، احنا بنرفض بس
المهم
اتنين و عشرة رحنا لقينا زميله دة اللى هو جوز صاحبتها
هاى يا معلم
و اديها كلام على التعليم فى المدرسين فى شكاوى من المدارس و بعدين لقيت الراجل بيوطى صوته و ميل عليا على اساس انه هيقول كلام جامد و خطير
بصى يا كوفى امجد معاه معهد فنى صحى
و هنا ترارارارارااااااااا نزل على رأسى طيور السماء كلها و فراخها و بطها كمان
رفعت حواجبى و هزيت راسى بمعنى ان عظيم انا طول عمرى نفسى اتجوز واحد معهد فنى صحى زى ما انتو عارفين
بس انتى عارفة التعليم مش كل حاجة و بعدين دة ابوه مهندس
و انا اهز راسى بمعنى واو يعنى، بس من جوا بقول ايه الفاشل دة ابوه مهندس و هو معهد فنى صحى
بس انا اعرفه حلو اوى و واد راجل
و انا ارفع حواجبى لدرجة انها عليت عن منابت شعرى نفسها
ياااااه و كمان راجل؟ كل دى مميزات يا شيخ؟
تخيلوا اتجوز واحد عشان راجل؟ مع ان مفيش ستات بيتجوزوا رجالة اليومين دول
و بعدين شقيان
و انا موتى و سمى يا مؤمن الكلمة دى، بشم فيها ريحة عرق ليه ماتعرفش
المهم كان الموضوع اتقفل بقفل مفتاحه مرمى فى المحيط خلاص بس واقفة أدبا يعنى عشان رشا و الراجل اللى راح عزمنا على بيبسى من كانتين الكنيسة، هى اينعم ماكنتش بيبسى ماكس بس اهو يشكر برضه
واقفين و بنتكلم
و بنتكلم و واقفين
و انا بأة هموت خلاص
و الراجل محرج و بيقول معلش اصل جاله تفتيش فى الشغل و مفاجىء و كدة
و انا ساكتة مش عايزة اتكلم عشان لو اتكلمت هعضه و النعمة
و انتى بأة ماتتكسفيش لما ييجى
قلت له اتكسف مين؟ انت باين عليك مابتاكلش كرانشى . مايتكسفش هو بس و اتبعتها بضحكة سمجة
الساعة بأت تلاتة إلا ربع
و قررت انى مفروض اتنرفز بأة
قلت لها يلا يا رشا
ايه يا انسة كوفى معلش عشان خاطرى
قلت له بص اولا ماحدش يدى ميعاد يشوف عروسة بين الشغل و بعضه، ثانيا تفتيش مش تفتيش دى مش مشكلتى و مش انا اللى هستناه و لو كنت وقفت كل دة عشان ماحرجكش و لا احرجها
طيب ثوانى بس انا هكلمه
الو انت فين؟ على البحر؟ السكة زحمة؟ طيب بسرعة
على البحر؟ جاى فى مشروع على البحر يا معفن

طيب انا هطلع استناه برة

الراجل مشى من هنا و قلت لرشا بقولك ايه يلا بلا قرف، معهد فنى صحى؟ هى ناقصة؟
انا ماكنتش اعرف صدقينى و جانيت قالت لى بكالريوس
قلت لها جانيت دى شكلها حمارة، مش متأكدة ماتتكلمش و اللى خلانى مش موافقة عليه و انا فاكراه بكالريوس هوافق على معهد صحى
قالت لى طيب ندخل نصلى و نروح و انا معاكى فى اللى بتقوليه
دخلنا صلينا و طالعين من البوابة اللى برة لقيت لك ايه
اييييييييه
ايييييييييييه بأة
جثة طويلة ضخمة ترتدى اللون البيج اللى كنت بحبه لغاية امبارح الساعة 3 الضهر
قميص بيج على بنطلون بيج، صبع طباشير زى الفل و النعمة
و شعره مش مقصوص و مموج للأعلى شبه فيدو ديدو
و ممزوج بالكثير من الخصل البيضاء على اساس هيبة و بتاع
و هو جاى علينا رشا قالت لى " دة جميل خالص اهو " ههههههههههههه
انا بأة لما تحطنى فى الضحك بيبقى الموقف انتهى ، قعدت اضحك هو افتكرنى بضحك انبساطا و اعجابا باللوك بتاعه و كدة فإتنفش بأة و اتبسط
و احنا داخلين قلت لرشا
اياكى تمشى و تسيبينى معاه
و هى تقول لى حاضر
و هما 5 دقايق عشان جوز صاحبتك و تقولى انك سايبة بنتك فى البيت
و هى تقول لى حاضر

المهم دخلنا وقفنا فى الحوش
و الراجل جوز صاحبتها قال انا هروح احاسب الكانتين
و وقفنا انا و هو و هى
انا ساندة على عربية و مدياله قفايا يتفرج عليه
و رشا تقريبا كانت لسة مكتشفة ان فيه سما و بيبقى فيها سحاب و كدة فقعدت تتأمل فيها بإنبهار عظيم
و هو واقف زى الدهل
شوية و رجع الراجل
يقوم يقول له ايه يا مؤمن؟
كنت بتحاسب الكانتين؟
و انا موتى و سمى السؤال الغبى، ما هو لسة قايل لك انا رايح احاسب الكانتين
قامت رشا قايلة معلش عشان سايبة ناردين فى البيت
سلام سلام

روحنا و شوية و كلمتنى
اسكتى دة مبسوط اوى و فرحان
قلت لها اه بس انا مش فرحانة للأسف فيقدر يبقى يفرح مع نفسه

بس و من ساعتها عندى اكتئاب حتى نمت امبارح الساعة عشرة، و ماما فرحت انى هنام بدرى
قالت لى هجيبهولك كل يوم عشان ينيمك بدرى
عاااااااااااااااا

21 comments:

Anonymous said...

ربنا يكون فى عونك يا بنتى ... أنا فعلا بيصعب عليا كل البشر اللى شغالين مدرسين... يعنى الواحد ما صدق خلص من المدرسة و التعليم كلله يقوم يكمل باقى حياته هناك؟؟!
ليه مافكرتيش تغيرى مهنتك؟؟ يعنى بما إنك زهقانة و مش مبسوطة يبقى الموضوع محتاج بعض التغيير أو حاجة جديدة فى حياتك ...

بخصوص الأخ العريس ... من وجهة نظر رجولية أنا نش نقتنع تماما بموضوع أن واحد يشوف واحدة بنية مسبقة أنهم بيعاينو بعض ... مش عارف ليه باحس إنها مسألة مهينة شوية للطرفين ... و أتمنى إنو ما يجيش يوم أضطر للطريقة دى علشان اتجوز

Nani said...

السلام عليكم
ضحكتيني يا كوفي شر البلية ما يضحك
لانك فكرتيني بنفسي انا عندي 30 سنة
:)
لسا استني شوي بس يقرطسوكي يعني تكوني مروحة من الشغل وتعبانة وبس تريحي شوية يقولولك البسي حاجة حلوة علشان في ناس عاوزين يشوفوكي
وقتيها هيت لك يا جميل تروحي فين وخصوصا لما ماما تبقى تترجى وتبتدي عنيها تدمع والبابا يتحلف بشكل خفي من وراء الابواب
والاسوء لسا في السكة
ياعني يا حبة عيني
لماتفوتي وتضيفي القهوة والسم الهاري الي حيطفحوه
والمصيبة لما يقولولك اقعدي يا عروسةالكلمة دي مش عايز اسمعها ابدا كرهوني فيها
انت كنت في الكنيسة تقدري تتحججي فايتها حاجة وتروحي بس لما تكوني في البيت تعملي ايه
لسا استني لما يبقى يجيي الارمل والمتجوز امركانية بس مطلقها
مش عاوز اكئبك اكتر بس اوعي تحبي واهلك ميوفقوش زي تبقى كملت
:P

Anonymous said...

حتة سكر

انت مثل غزل البنات .. تفضل تاكل .. وطعمه سكر.. وفى الآخر كأنك ماكلتش حاجة

انت كده يا كوفى

لو زرتينى .. باقول لو .. يمكن تلاقى حاجة تعجبك

Anonymous said...

لاأدرى إن كان وصلك تعليقى

لكنك حتة سكر

بالضبط زى غزل البنات .. طعمه عسل .. ومهما أكلت .. كأنك ماكلتش

The Alien said...

يعني إنتي لازملك عريس من النوع دا عشان تنامي بدري؟
طب مامتك شكلها فهمت وهتنيمك بدري كل يوم

بالنسبة لموضوع الشغل
التغيير مطلوب ومفيد
بس متسيبيش شغلك غير لما تلاقي حاجة تانية

تحياتي

Unknown said...

وبعدها معاكي يا كوفي؟ حا تتبطري علي النعمه؟ هو فيه رجالة في البلد؟ ما كانش ده بقي حالها يا حبة عيني!!! يا شيخة إتجوزيه علشان تكتبي لنا ملحمة "كوفيسيوس" فشر الأوديسا ونقضيها ضحك وفرفشه!!! ها ها ها

قلبي معاكي والله يا عروسه
يالله شوفي لنا حاجة في التلاجة

Anonymous said...

والله لازم تتفضلى عندى

من فضلك يعنى

Doba said...

هههههههههههه
والله تستاهلى

وانا مع طنط لازم تجيبهولك كل يوم
ايه يا بنتى بتنامى ليه

النصيب لسه مجاش
واصلى التفاؤل والضحك وخليكى منعنشة كده على طول يا قطة

اوعى الحاجات دى تضايقك دى تقاليد المجمع ولازم نتحايل عليها علشان نتعامل معاها

تحياتى
هبة

mary victor said...

المدير

"يعنى الواحد ما صدق خلص من المدرسة و التعليم كلله يقوم يكمل باقى حياته هناك؟؟!"

اه يا مدير يا خويا، لاء و المدرسين دلوقتى مابقاش ليهم هيبة كدة زى زمان
لا مع الولاد و لا مع ولى الأمر
الولاد يقعدوا يهزروا معاك و لا كأنك صاحبهم و اولياء الأمور شوية و هيدخلوا معاك الفصل يقولوا لك تدى ايه و ماتديش ايه
حاولت اغير المهنة، بس بلف الف و ارجع للتدريس
ارادة ربنا بأة

و بالنسبة لموضوع الفرجة على العرسان و العرايس هى حاجة مش مهينة شوية، هى مهينة كتير و سطحية و متخلفة
و انا قررت انى مش هكررها تانى تحت اى ظرف لأن مش دى الوسيلة اللى الواحد يبتدى بيها حياته

يلا ابقى تعالى

mary victor said...

nani

دة فيلم رعب يابنتى، ربنا يكون فى عونك
الحقيقة مجتمعنا بييجى اوى على البنات اللى هما اساسا و اصلا بيتجوزوا عشان الشكل الإجتماعى فقط لا غير
مع ان ممكن تلاقى الواحدة فيهم قبل الجواز عندها مستقبل مهنى و حلوة و واخدة بالها من نفسها و عايشة حياتها ميت فل و عشرة، بس دة يرضى المجتمع؟ لاء ازاى! دى لسة ماتجوزتش و تلاقى كل واحد عايز يخدم و اللى يجيب لها عريس و اللى يقعد يقول لها ما انتى اصلك مش بتختلطى بالناس
اختلط بالناس ازاى يعنى؟ مانا بشتغل و بخرج مع صحابى
لاء يعنى انزلى الكنيسة- بالنسبة لنا يعنى - روحى رحلات و مؤتمرات اتعرفى على ناس و خلى الناس تعرفك
اوكى بس انا مش شايفة اصلا انى اروح الكنيسة عشان حد يتفرج عليا يمكن اعجبه
و لا افضل اروح فى افراح و ألبس اللى على الحبل عشان حد يبص لى
و بعد ما يعاين و اعجب ييجى دوره بأة
بيشتغل ايه و مرتبه كام و شقته اد ايه و فين
يا بنتى دة انا كان عندى صاحبتى اللى بيفركش لها الجوازات ان مثلا واحد مش عايز يجيب اوضة سفرة، هو صايع و فيه العبر و هى ساكتة. لكن توصل لأوضة السفرة؟ لاء ازاى!
حاجة مهينة و مقرفة يا نانى

mary victor said...

sherif

ايه الكلام الجامد دة يا فندم؟ غزل البنات مرة واحدة؟
دة كلام كتير اوى عليا
انا زى السكر بس ;)

على فكرة رحت عندك و عجبنى المكان بس لقيت انك واخد اجازة
هو ايه دة؟ اذا جاءت الملائكة ؟ :P



the alien
طبعا يا الين يا اخويا النكد بينيم بدرى و ماما نفسها انام بدرى يمكن من و انا فى كى جى تو مثلا

mary victor said...

Hassan El Helali
" يا شيخة إتجوزيه علشان تكتبي لنا ملحمة "كوفيسيوس" فشر الأوديسا ونقضيها ضحك وفرفشه"

هههههههههه عجبتنى اوى كوفيسيوس دى
بس تصدق سبب منطقى فعلا؟ انا اتجوزه و اضحى عشان المدونين يضحكوا
انا شمعة تحترق من اجل الآخرين :)



Doba
مانمتش عشان نصيب او غيره
بس جالى احباط من اللى شفته يا دوبا
يلا اكتر من كدةو يزيح ربنا

Nani said...

السلام عليكم
الي قولتيه صحيح
يعني انا عندي شغلي اي نعم مش بحبه لكن بدني مهية واهتماماتي شاغلة وقتي
فهل ضروري اني اتجوز علشان يرضى المجتمع عني حتى لو كنت مش راضية عن العريس و مبدأ معاينة البضاعة قبل ما يشيل؟
وبعدين انا بكره اروح دروس الدين في الجامع او اي منزل بيعقد جلسات ذكر لانها اماكن عبادة ومش تزبيط وجواز
طبعا في حد رح يجي يقول بكرة لما تكبري مين رح يعطيكي كاسة المية ويراعيكي
انا بقلهم حتبنى يتيم/ة منه حققت رغبتي في الامومة من غير نكد وقلة قيمة وكسبت حسنة
SOS
مليانة شباب واطفال نفسهم يعيشو بجو اسري
وهيك بنكون استفدنا وفدنا غيرنا
ايه رايك

He and She said...

Eddala3i ya setti, manti lessa 25.

He and She said...

Wa kaman mosh 7atta email address! ya3no el wa7ed ma ye2darsh ye2ollek sr?

Anonymous said...

كوفى

طب قولى لى أيه رأيك فى رسمى ..

Anonymous said...

الى العسل وغزل البنات كوفى

باعتذر والله

على فكرة ..اللقطات اللى باقولها فى مدونتى كلها واقعية .. هاتعجبك

بس ماتدقيش عالباب وتختفى فى ثانية
هه ؟ :)))

بصى بقى .. العرسان الحلوين كتير مركز وقيمة ووسامة كمان .. لأ أنا مش بينهم لأنى عجوز

أشرى بس

Anonymous said...

العسل كوفى

يعنى هى مرةوعدت؟

صدقينى إذا ماعجبتكيش .. اوعدك مش حاكلمك تانى

Bella said...

مش عارفة اقول لك ايه

صراحة الناس عندنا قليلة ذوق بطريقة غير عادية
ومش كفاية ان الواحد بيعصر على روحه شوال ليمون ويروح العرض العسكري لمشاهدة العرسان العجيبة بتاعتهم

لا مطلوب كمان توافقي والا تبقى بتتبطري على النعمة واللى بيتبطر على نعمة ربنا بتزول من وشه

ده بقى احدث صيحة في صيحات التهديد بالعنوسة

كمية غير طبيعية من الضغوط يمارسها الاهل والاصدقاء والاقارب والجيران وحتى اي حد معدي في الشارع مافيش مانع ياخد دوره في طابور الغلاسة

ومش تشدي حيلك يابنتي
وفكيها بقى خللي ربنا يفكها
وخففي طلباتك شوية

رغم ان ممكن اصلا مايكونش الواحد لحق طلب ولا نيلة اصلا

لكن دي اغلب الاقول الماثورة في هكذا حالات

ومش عارفة بيجيبوا منين العاهات دي

وكل واحد او واحدة يقعد يؤكد انه عريس لقطة وماحصلش ومافيش زيه اتنين ولو عندي اخت كنت اجوزهاله من غير تردد
وهو عنده طابور اخوات لو اصلا عارف انه لقطة لايمكن كان يجيبه

ربنا يعينا على هذا المجتمع السخيف

Nani said...

السلام عليكم
اينك يا كوفي
طمنينا عليكي
:)

Ehab said...

ده انتي مصيبه
بس يا بنتي حرام عليكي حد يرفض واحد معاه معهد فني صحي
يعني بكره يبقى باشتمرجي قد الدنيا ويدي حقن
ويمكن يديكي حقنتين فيتامين وصايه كده يرجعلك الدم في عروقك
هههههههههههههههههههههههههه
انا فطست من الضحك
بس معلش يعني ماله بقى البيج في بيج انا بلبس كده
والعيال الجزم في الشغل قالولي انت واقع في برطمان طحينه ولا ايه
بس انا بحاول دلوقتي البس لون مختلف مع البيج
بس خايف البس اي لون يقولولي ده ساندوتش بالطحينه

عموما معلش متزعليش اهو ابوه كان مهندس ممكن تتجوزي ابوه او تستني ابوه يموت وهو يورث منه الشهاده
سلاااااااااااااااام